Total Pageviews

Saturday 9 July 2011

Mesyuarat Agung Kesatuan Pembantu Tadbir Kesihatan Cawangan Perak.

Pada pukul 9.00 pagi tadi telah berlangsung mesyuarat agung kesatuan bagi cawangan negeri perak bertempat di pusat latihan di Hospital Pasir Mas. Mesyuarat dirasmikan oleh YDP kesatuan. Turut serta bersama adalah Pengerusi cawangan negeri Kelantan.

Seperti biasa, jawatan Pengerusi, Setiausaha dan Bendahari kekal. Timbalan pengerusi pula berubah alih memandangkan penyandang sedia ada bakal berpencen. En Samsuri kini diangkat untuk memegang jawatan tersebut. Jawatan yang ditinggalkan oleh En Samsuri pula diisi oleh En Roshidi sebagai Pen. Setiausaha.

Bagi ahli jawatan kuasa pula, hanya beberap nama sahaja masih kekal seperti Pn Zahratul Aini dan En Nazri. Banyak muka baru diketengah kan dalam perebutan kerusi ini.

Mesyuarat kali ini dilihat lebih telus dimana pengundian dibuat secara diplomasi. Percubaan kali pertama En. Roshidi bertanding dalam perebutan kerusi Naib Setiausaha nampak nya memberikan gambaran betapa besar pengaruh Internet. Ini bermakna, rata-rata pembantu tadbir telah mula menyedari keperluan internet dalam menyampaikan sebarang maklumat.

Namun selain dari cerita gembira bagi yang bertanding, masih ada yang kecewa kerana gagal dipilih. Mereka meletakkan harapan yang tinggi untuk menang. Melihat dari sokongan yang dibawa dari PTJ masing-masing, saya percaya perkara ini bertujuan untuk menguatkan lagi sokongan kepada calon namun masih tidak memadai untuk merebut jawatan tersebut. Hakikat nya tetap populariti calon itu sendiri merupakan Faktor kemenangan.

Mengulas lanjut mengenai kemenangan calon yang bertanding bagi jawatan penting iaitu Pengerusi, Naib Pengerusi, Setiausaha, Naib Setiausaha dan Bendahari, 80% calon yang menang adalah mereka yang telah lama berada dalam kesatuan dan mereka lebih dikenali. Berbeza dengan kemenangan Naib setiausaha yang pertama kali bertanding.

Sehubungan dengan itu, mesyuarat pada kali ini merupakan mesyuarat yang paling berjaya dimana telah berjalan mengikut seperti yang dikehendaki dalam Akta Kesatuan Sekerja 1959 berbanding dengan mesyuarat sebelum ini.

Momentum ini seharusnya menjadi titik tolak Transformasi dalam kesatuan supaya sistem Demokrasi dapat dilaksanakan dengan lebih telus lagi.

Pengarang,
DARI MINDA PEMBANTU TADBIR

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.