Total Pageviews

Sunday 24 July 2011

Diskriminasi Lagi, Tapi Bukan Pegawai Atasan, PT Sendiri

Ini adalah sesuatu yang pelik. Bila kita bercakap tentang diskriminasi selalunya yang terlibat adalah pegawai atasan. Tetapi pada hari ini berlaku sebaliknya. PT yang mendapat jawatan kanan pula mendiskriminasikan PT sendiri.

Tujuan menulis disini adalah bukan untuk publisiti. Tetapi ini adalah kenyataan yang berlaku sendiri keatas diri saya. Majoriti PT yang kerap buka MOHCUBE satu masa dulu tentu pernah membaca tulisan saya mengkritik pegawai atasan termasuk cc saya sekali. Amat jelas disitu bahawa saya telah membentangkan Fakta dimana tugas-tugas dalam Pengurusan Aset adalah dipertanggungjawabkan kepada PEGAWAI ASET dimana jelas dalam TPA tertulis siapa pegawai aset yang perlu dilantik. Tidak ada mana-mana dalam TPA tertulis tugas itu perlu dipertanggungjawabkan keatas PEMBANTU TADBIR. Apabila ketua jabatan menggunakan kuasa veto, maka mereka mampu mengubah TPA itu sendiri mengikut cita rasa kesesuaian diri mereka. Tetapi apabila satu aduan dibuat kepada BIRO PENGADUAN AWAM, maka kenyataan yang berlaku adalah PT itu telah mengingkari arahan ketua jabatan untuk melaksanakan tugas tersebut. Jelas dan amat terang sekali betapa BIRO PENGADUAN AWAM ini sendiri adalah 'BUYERS YANG BESAR' dimana mereka ini menjaga kepentingan ketua jabatan.

Berbalik kepada diskriminasi tadi, kenyataannya hasil dari tindakan mengkritik tadi maka telah diputuskan bahawa tugas-tugas lain yang dibuat tidak dinilai dengan sebenar-benarnya. Penilaian pegawai ini iaitu Pembantu Tadbir Kanan W22 menilai dengan 'EMOSIONAL'. Oleh kerana ia begitu subjektif maka amat sukar untuk dibuktikan. Namun sekiranya ada pegawai-pegawai lain yang melihat bagaimana saya berfungsi dan memahami tugas-tugas PT yang sebenar, maka mereka akan tahu siapa sebenarnya yang telah gagal melaksanakan tugas. Jelas dan amat terang, dalam satu mesyuarat, Ketua Jabatan telah mengeluarkan kata-kata bahawa tugas PT sebenarnya adalah menaip surat. Pada hari ini, KETUA JABATAN TERSEBUT iaitu seorang timbalan pengarah telah menidakkan kata-kata beliau pada hari itu. Sekali lagi jelas kredibiliti pegawai ini amat-amat dipersoalkan? Inikah corak rupa bentuk orang Islam yang diangkat menjadi KETUA JABATAN? Sedangkan pada masa ini ketua jabatan yang bukan Islam jauh lebih rasional dari ketua jabatan seperti ini. Hakikatnya amat jelas, pangkat dalam sektor awam bukan dinilai dari keseluruhan aspek, tetapi masih ada ketirisan dimana berlaku unsur-unsur memilih calon yang gemar melobi dan sebagainya. Tidak ada nilai 'MURNI' dalam pemilihan.

Kesan yang amat buruk dengan 'reflection' kes ini adalah penafian HAK KENAIKKAN PANGKAT bagi yang benar-benar layak. Penafian Hak bagi yang benar-benar layak menerima ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG dan pelbagai lagi isu yang boleh ditimbulkan.

Namun saya memegang kepada PRINSIP ISLAM bahawa segala yang berlaku adalah diatas kehendak tuhan. Sesungguhnya dia maha berkehendak dan saya menerima dengan hati terbuka. Bukan mahukan anugerah, tetapi jangan menafikan rezeki orang. Memang kalau dah bukan rezeki kita maka usahalah bagaimana pun tetap tidak akan menjadi milik kita. Menganiaya itu satu perkara, maka tetap ada pembalasan. Doa orang yang dizalimi dijanjikan tuhan akan makbul permintaanya hatta orang yang bukan Islam. Itu janji tuhan kepada manusia yang melambangkan sifatNya yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Maka biarkanlah.

Buku baru telah pun dibuka, catatan telah pun dimulakan. Bukti telah diterangkan dan nyata siapa yang benar dan siapa yang bersalah. Umumnya Allah Lebih Maha Mengetahui dari segala-galanya.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.