Total Pageviews

Wednesday 7 December 2011

Pendapat Mengenai SBPA Berdasarkan Intipati Perlaksanaan SBPA.

Esok merupakan hari pelancaran bagi SBPA. Masih ramai penjawat awam terutama dikalangan pembantu tadbir tertanya-tanya apakah kenikmatan yang bakal dirasai selepas menerima option SBPA ini.

Saya merujuk kepada intipati pelaksanaan SBPA. Dalam skim gaji secara jelas diterangkan bahawa kumpulan Primer (Turus) dan Kumpulan Pengurusan Tertinggi bakal menikmati gaji minimun - maksimum. Ini bermakna kenaikkan gaji mereka adalah berdasarkan pencapaian semasa sebagaimana peratus yang diwar-warkan. Gaji mereka hanya ditetapkan pada 2 paras iaitu satu gaji minimum dan satu gaji maksimum. Kenaikkan tahunan adalah berdasarkan kepada pencapaian sama ada 0% , 5%, 7% atau 15%. Semuanya bergantung kepada prestasi.

Berbeza dengan kumpulan pengurusan dan profesional serta kumpulan perlaksana dimana kenaikkan gaji tidak terikat kepada peratusan seperti diatas. Sbgmana yang dipost oleh KPPA, kenaikkan gaji adalah statik dan tidak bergantung kepada peratusan markah nilaian prestasi.

Disini telah terjawab bahawa amat jelas sekali bahawa Pembantu Tadbir tidak terikat dengan berapa peratus kenaikkan yang bakal dinikmati jika mencapai tahap prestasi cemerlang. Begitu juga bagi yang berprestasi rendah masih menikmati kenaikkan gaji tahunan.

Untuk Polisi Pemisah (Exit Policy), dalam intipati tersebut tidak dinyatakan secara jelas kumpulan manakah bakal diadaptasikan dengan peraturan tersebut.Berdasarkan perkara-perkara lain dalam intipati tersebut saya berpendapat bahawa exit polisi ini lebih tertumpu kepada kumpulan Primer dan Pengurusan Tertinggi. Pendapat ini disokong pula dengan khabar angin bahawa kerajaan juga bakal mengisi kekosongan jawatan kumpulan tersebut dari kalangan penjawat-penjawat swasta. Jadi amat jelas disini bahawa exit polisi ini lebih tertumpu kepada kumpulan tersebut.

Justeru itu saya berasa amat lega dengan kenyataan terbaru ini. Walaupun kenaikkan pada tahun ini tidak ketara namun KGT yang diberi jelas naik sehingga 100% berbanding SSM. Jika dahulu kenaikkan tahunan hanya RM45 kini telah menjadi RM95. Namun demikian pelarasan yang bakal dibuat dijangka mengambil kira gaji semasa kepada nilai yang hampir sama dalam tangga gaji baru. Ini bermakna kelebihan seniority tidak bermakna dimana pegawai yang baru dilantik hanya ditinggalkan dengan beberapa tangga gaji sahaja.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.